دسته بندی نشده

چند نکته ضروری برای شما که در دوران کرونا ورزش می‌کنید

نکته مهم

قبل از هر چیز لازم است بدانیم در طول فراگیر شدن یک بیماری شایعات و اخبار نادرست زیادی منتشر می‌شود بنابراین مهم است اطلاعات خود را از منابع معتبر و علمی کسب کنیم تا علاوه بر محافظت از خود، اخبار و اطلاعات نادرست را منتشر نکنیم.

در ادامه مطالبی در رابطه با ورزش و بیماری کووید-۱۹ به همراه منابع آن را مشاهده خواهید کرد. لازم به ذکر است که اطلاعات در مورد بیماری کووید-۱۹ در دنیا دائما در حال به روز‌رسانی است و مطالب زیر نیز فقط تا زمانی قابل استناد هستند که مقاله‌ای مبنی بر تکذیب این مطالب چاپ نشده باشد.

با توجه به نرخ بالای انتشار ویروس کووید-۱۹ حفظ کردن فاصله اجتماعی، شستن مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک تضمینی برای عدم ابتلا به این بیماری نیست. با این وجود نیاز است تا برای کاهش خطر ابتلا موارد یا شده را تا حد ممکن رعایت کنیم. اما آیا حین ورزش کردن نیز باید از ماسک استفاده کرد؟

حین فعالیت ورزشی ماسک نزنیم

فعالیت کردن و تعریق ناشی از آن در حالی که از ماسک استفاده می‌کنید منجر به مرطوب شدن ماسک شده و فضا را برای رشد میکروارگانیسم‌ها محیا می‌سازد. از طرفی رطوبت ایجاد شده تنفس را سخت کرده و منجر به کاهش عملکرد ورزشی می‌شود. با این وجود فواید ورزش کردن برای تقویت سیستم ایمنی بسیار زیاد بوده و نیاز است تا آن را جزئی از برنامه روزانه قرار دهیم. بنابراین مواردی مانند فعالیت کردن در منزل و یا در مکان‌های خلوت و کم رفت و آمد، حفظ فاصله اجتماعی حداقل ۱ متر و شستن مداوم دست‌ها که تا امروز در جهت محافظت از خود حین فعالیت کردن تایید شده‌اند، باید رعایت شوند.

در صورت ابتلا به کووید-۱۹ فعالیت ورزشی را تا چه زمانی متوقف کنیم؟

نیاز است که بعد از تشخیص ابتلا به کووید-۱۹ فعالیت ورزشی متوقف شود اما منظور از متوقف کردن ورزش، انجام ندادن فعالیت‌های شدید است نه عدم تحرک. فعال بودن، قدم زدن و تحرک داشتن در طول دوره بیماری ضروری است زیرا در برخی از بیماران لخته شدن خون، بدون داشتن هیچ عامل خطرزای دیگری به کررات گزارش شده است و این در حالی است که بی‌تحرکی یکی از عوامل افزایش لخته‌شدن خون است.

در صورت ابتلا به کووید-۱۹ چه زمانی برای بازگشت به فعالیت ورزشی مناسب است؟

به علت جدید بودن این ویروس متاسفانه هنوز اطلاعات دقیق در مورد اثرات طولانی مدت کووید-۱۹ بر ارگان‌های بدن به ویژه قلب و ریه در دسترس نیست. به همین دلیل بازگشت به فعالیت ورزشی پس از ابتلا به کرونا باید با احتیاط و به صورت تدریجی اتفاق بیافتد.

از طرفی گاهی اوقات بیمار رو به بهبود است و علائمی مشاهده نمی‌کند در صورتی که بعد از چند روز علائم تشدید شده و وارد فاز دوم بیماری می‌شود. بنابراین نیاز است تا دوره درمان به صورت کامل طی شود و عنوان شده که برای بازگشت به فعالیت ورزشی به حداقل ۱۰- ۱۴ روز نیاز است.

در صورتی که نوع بروز بیماری در شما منجر به بستری شدن داشته است نیاز است که حتما با مشورت پزشک فعالیت را آغاز کنید. همچنین در صورتی که طی بستری شدن از دستگاه‌های تنفسی استفاده کرده‌اید به زمان بیشتری برای بهبود و ترمیم ریه‌ها نیاز دارید و ممکن است این زمان حدود ۳ ماه به طول بیانجامد. ضروری است که حتما تحت نظر پزشک فعالیت کنید زیرا ممکن است استفاده از EKG حین فعالیت جهت چک کردن سیستم قلبی عروقی شما مورد نیاز باشد.

 بعد از گذراندن دوره نقاهت با چه شدتی فعالیت را آغاز کنیم؟

بهتر است که با احتیاط زیاد و از شدت پایین فعالیت را آغاز کنید. حدودا ۵۰٪ شدت فعالیتی که قبلا داشته‌اید مناسب به نظر می‌رسد. در صورتی که مبتلا به کرونا نبوده‌اید اما علائمی داشته‌اید نیز بهتر است ۱۰-۱۴ روز استراحت کرده و بعد از آن با شدت ۵۰٪ فعالیت را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *