دسته بندی نشده

چگونه برنامه پیاده‌روی را در زندگی خود جا بدهیم؟

چرا پیاده روی

برای پیاده روی کردن تنها چیزی که باید همراه داشته باشید پاهایتان است. نیازی به تهیه تجهیزات خاص یا عضویت در سالن ورزشی یا حتی شریک ورزشی نیست. اگرچه پیاده روی کردن با دوستان ارزشمند است. پیاده روی می‌تواند به شما در از دست دادن چربی بدن و بهبود سلامت مفاصل، گردش خون، تراکم استخوان، چرخه خواب، فشار خون و خلق‌و خو کمک کند.

برای خود هدف تعیین کنید

مطمئن شوید که هدف شما واقع بینانه است. اگر هر روز 20 دقیقه پیاده روی شما را خسته می‌کند و باعث بدن درد شما می‌شود، روزی ده دقیقه را جایگزین کنید. هر هفته 2 تا 5 دقیقه به زمان پیاده روی خود اضافه کنید. زیرا باعث افزایش آمادگی جسمانی شما می شود. هنگامی که در هر جلسه زمان پیاده روی خود را افزایش دادید و به هدف خود رسیدید، می توانید در قدم بعدی اهداف خود را متمرکز بر  افزایش تعداد روزهای پیاده روی قرار دهید. پس از آن  اگر تمرین چالشی می‌خواهید، سرعت خود را افزایش دهید یا مسیری با تپه‌های بیشتر پیدا کنید.

آن را در برنامه ریزی روزانه خود قرار دهید

آیا شما پرنده سحرخیز هستید که به محض بیداری آماده حرکته؟ به عنوان اولین کار در روز پیاده روی را در برنامه خود بگنجانید. اگر فعالیت در عصر و یا شب ها برایتان بهتر است ، زمان تمرین خود را در تقویم بنویسید و به دیگران بگویید مشغول هستید. بهتر است، یک قرار ملاقات منظم ورزشی با یک دوست بگذارید تا از زیر آن در رفتن دشوارتر باشد. اگر قصد پیاده روی تا محل کار را دارید، برنامه خود را تنظیم کنید تا به موقع به محل کار خود برسید. به یاد داشته باشید، ممکن است به محض رسیدن به آنجا به چند دقیقه زمان برای خنک شدن یا تعویض لباس نیاز داشته باشید.

شروع کنید

برای بهبود سلامتی خود با پیاده روی کار زیادی لازم نیست. حدود 150 دقیقه در هفته باید این کار را انجام دهید. این یعنی 5 روز در هفته، تقریباً 30 دقیقه در روز. اگر می‌خواهید راه سلامتی خود را با گام های کوتاه‌تر از این شروع کنید، نگران نباشید. حتی 5 دقیقه در روز بهتر از هیچ است. اگر می‌خواهید بیش از 30 دقیقه پیاده روی کنید، عالی است! فقط به آرامی به آن بپردازید و اگر بیماری دارید یا نمی‌دانید از سلامت کافی برای ورزش برخوردار هستید یا نه با پزشک خود صحبت کنید.

با دیگران قدم بزنید

این فرصت خوبی برای ارتباط با دوستان و عزیزان است. هر پیاده روی امکان تبدیل شدن به یک موقعیت اجتماعی خوشایند را دارد. بعلاوه، هنگامی که کسی برنامه خاصی برای وقت گذراندن با شما تنظیم کرده است، احتمال اینکه او را لغو کنید کمتر است.

سگ‌ها می توانند کمک کنند

اگر همراه پیاده روی شما چهار پا و یا پشمالو هم باشد، مشکلی نیست! سگ‌ها می‌توانند مقدار زیادی مفید باشند. افرادی که مالک آنها هستند و آنها را به پیاده روی منظم می برند، احتمالاً حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش می‌کنند. بعلاوه، چگونه می‌توانید در مقابل چشم‌های ملتمس، سگتان که می‌گوید:«وقت پیاده روی است» در حالی که روی کاناپه دراز کشیده اید مقاومت کنید؟

کفش پیاده رویکفش مناسب تهیه کنید

مشخصات یک کفش پیاده روی خوب چیست؟ مهم‌ترین چیز تناسب است. کفش های شما باید به اندازه کافی گشاد باشد تا بتوانید انگشتان پا را با سهولت تکان دهید، اما آنقدر اندازه داشته باشید که جلوی لغزش پای شما را بگیرد. اگر پینه یا میخچه  تشکیل شود، خیلی سفت هستند و رفتن آنها دشوار است.

همه مطالب درست را به کار بگیرید

لباس های شما باید گشاد، راحت و قابل تنفس باشد. اگر هوا سرد باشد، احتمالا باید از لباس های چند لایه استفاده کنید که قابل کندن باشد. تلفن همراه شما، یک روش مفید برای ردیابی مسافت است، همچنین ممکن است به محافظت در برابر باران نیاز داشته باشد. در صورت نیاز به نقشه یا شرایط اضطراری، قبل از پیاده روی آن را شارژ کنید.

پیاده روی در طول روز با بهانه‌های مختلف پیاده روی کنید

مکان هایی که معمولا می روید، مانند کافی شاپ، اداره پست یا فروشگاه را در نظر بگیرید. فکر کنید: آیا می توانم تا آنجا راه بروم؟ اگر دور باشد، شاید بتوانید تا ایستگاه مترو یا اتوبوس پیاده بروید. یا اگر با ماشین هستید در انتهای پارکینگ فروشگاه های مواد غذایی پارک کنید. ایده دیگر: به جای جلسات نشستنی، «جلسه پیاده روی» را در محل کار خود برنامه ریزی کنید. اگر توجه کنید، مکان‌های زیادی برای انجام پیاده روی در روز وجود دارد.

یک برنامه جایگزین در نظر بگیرید

دلایل زیادی برای صرف نظر کردن از پیاده روی وجود دارد، مانند آب و هوای بد، یک روز کاری طولانی یا انرژی کم. اما اگر ورزش را در اولویت خود قرار دهید، به احتمال زیاد راهی برای متناسب کردن آن پیدا خواهید کرد. امروز فرصتی برای پیاده روی قبل از کار ندارید؟ به جای آن در استراحت ناهار خود بیرون بروید. برای راه رفتن در هوای خیلی بارانی یا سرد؟ پیاده روی در مرکز خرید محلی را امتحان کنید. دوست شما از پیاده روی انصراف داد؟ انفرادی برو و اگر یک روز را از دست دادید، برنامه ای برای جبران آن در طول هفته داشته باشید.

پیگیری کنید

انواع گجت‌ها و برنامه‌ها وجود دارد که می‌تواند به شما بگوید هر روز چند قدم یا مایل پیش می‌روید. حتی ممکن است برخی از آنها به شما بگویند چند کالری سوزانده‌اید. یک برنامه در تلفن شما ممکن است ساده ترین راه باشد. اما دستگاه‌های دیجیتال کوچک دیگری نیز همین کار را انجام می‌دهند.

آب بنوشید

هنگام ورزش بیشتر عرق می‌کنید، این بدان معناست که با سرعت بیشتری آب از دست می دهید. وقتی سطح آب خیلی کم می شود (کمبود آب) ممکن است احساس خستگی، حالت تهوع یا گیجی کنید. اگر هوا خنک باشد ممکن است متوجه عرقی که از دست می دهید نباشید. در ساعات قبل از  پیاده روی، چند فنجان اضافی آب بنوشید. اگر خارج از خانه واقعاً گرم است یا مسیری طولانی را طی می‌کنید، مقداری آب همراه خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *