دسته بندی نشده

حقایقی درباره کلسترول که باید بدانید!

در این مطلب با ساختار، شایعات و حقایقی درباره کلسترول که باید بدانید آشنا می‌شوید.

1) یک ماده چربی است که در خون یافت می شود

کلسترول نوعی ماده چربی به نام لیپید است که در خون یافت می‌شود.  برای تشکیل سلول لازم است زیرا برای ساخت غشاهای سلولی استفاده می‌شود. کلسترول به تنهایی قادر به عبور از جریان خون نیست و به لیپو پروتئین‌ها نیاز دارد.

2)  توسط کبد ساخته و از بین می‌رود

در کبد شما ساخته می‌شود. به عناصر موجود در وعده‌های غذایی شما احتیاج دارد. که شامل تخم مرغ، گوشت، ماهی، پنیر، شیر و کره است. وقتی زمان خروج کلسترول از بدن می‌شود، برای دفع به کبد برمی‌گردد.

کبد و کلسترول

3) عدم تعادل کلسترول یک هشدار اولیه در مورد بیماری‌های قلبی است

پروفایل لیپید شما در آزمایش‌ها به سطح کلسترول LDL(کلسترول بد) و HDL(کلسترول خوب)خون شما توجه دارد. اگر این سطوح خاموش نباشد، می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه بیماری قلبی باشد. سطح کلسترول24 mg/dl (6.3mmol/L) بالا در نظر گرفته شده است. شما باید سطح کلسترول زیر 5 mmol/L را هدف قرار دهید.

چربی تخم مرغ

4) تخم مرغ‌ آنقدر که قبلاً تصور می‌کردیم برای کلسترول بد نیست

وقتی صحبت از کلسترول می‌شود، به نظر می‌رسد تخم مرغ ها شهرت بدی دارند. اما تحقیقات نشان داده است که تخم مرغ تأثیر کمی بر میزان کلسترول خون شما دارد. مقدار مشخصی از تخم مرغ که افراد باید مصرف کنند وجود ندارد ، اما به نظر نمی‌رسد مصرف چند تخم مرغ در هفته باعث افزایش کلی آن شود. غذاهایی که باید بیشتر در مورد افزایش سطح کلسترول خود نگران باشید، غذاهایی با میزان زیاد چربی اشباع شده و چربی ترانس هستند.

5) ورزش منظم می‌تواند به افزایش کلسترول خوب کمک کند

یک مطالعه در مورد زنان مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که سه هفته تمرین با شدت زیاد سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) را در شرکت کنندگان 21 درصد افزایش داده است. مطالعه دیگری در مورد ورزش و کلسترول نشان داد مردانی که مدتی آهسته دویدند و بعد از آن  به همان اندازه با شدت زیاد دویدند، در طی هشت هفته پیشرفت قابل توجهی در سطح HDL مشاهده کردند.

تاثیر ورزش

6)  زنان در دوران بارداری

زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری نسبت به کاهش سطح کلسترول دارند. با این حال،  کلسترول در بدن زنان  به شکل طبیعی تمایل بیشتری به ناسازگاری دارد. در دوران بارداری، کلسترول زنان به شکل ویژه بالا خواهد بود. این برای کمک به رشد مغز کودک است. سطح کلسترول پس از بارداری به شکل طبیعی تمایل به بازگشت به حالت عادی دارد.

سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) زنان پس از یائسگی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در حالی که سطح HDL  (کلسترول خوب)  کاهش می یابد. این باعث افزایش کلسترول بدن می‌شود. در حقیقت ، تا سن 75 سالگی ، زنان تمایل به سطح کلسترول بالاتری نسبت به مردان دارند.

کلسترول در دوران بارداری

7) ژنتیکی است

کلسترول بالا را می‌توان از والدین خود به ارث برد. هایپرکلسترول خانوادگی (FH) یک بیماری ژنتیکی است. که در آن فرد، یک کروموزوم غیر طبیعی به ارث می برد و باعث می‌شود کبد در تنظیم LDL (کلسترول بد) بی‌اثر باشد. در نتیجه، حذف کلسترول از خون دشوار است. و سطح کلسترول شما در کل افزایش می‌یابد.

با درک اینکه چرا به بیماری‌های مزمن خاصی مبتلا می‌شوید، می‌توانید سلامت خود را کنترل کنید. گزارش‌های ژنتیکی ما راهنمای مدیریت سلامت حرفه ای شما است. و به کمک آنها می‌توانید نحوه بهبود چشم انداز سلامتی خود را برنامه ریزی کنید.

8) کلسترول برای ساخت هورمون ها و ویتامین D لازم است

همیشه هم بد نیست. کلسترول برای ساختن هورمونهای ضروری لازم است و ویتامین D توسط کلسترول 7-دهیدروژن در پوست ساخته می شود. این یک شکل خاص از کلسترول است که تولید ویتامین D را از نور خورشید شروع می‌کند. کلسترول در بدن بسیار مهم است زیرا برای تولید هورمون‌هایی مانند پروژستوژن ، گلوکوکورتیکوئیدها و استروژن مورد نیاز است. هورمون‌ها، مواد شیمیایی هستند که سیگنال‌هایی را برای شروع کارکردهای حیاتی بدن ارسال می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *