دسته بندی نشده

پیشنهاداتی برای بهبود انگیزه ورزشی

این مطلب حاوی پیشنهادات مناسب برای آنهایی است که قصد دارند مهمان ناخوانده‌ی‌ بی انگیزگی را شکست دهند و عادت ورزش کردن را تاجایی که می‌توانند درخود درونی سازند.

انگیزه فرایند ذهنی است که رفتار یک ورزشکار را شروع، پایدار و یا هدایت می کند. انگیزه در طول زمان نوسان پیدا می کند و متغیرهای زیادی مانند خواب و استرس برآن تأثیرمی‌گذارد و تجربه ای کاملاً متفاوت برای هر فرد در زمان های مختلف است‌ بنابراین ، ایجاد مهارت ها و تاکتیک ها برای غلبه بر افت انگیزش بسیار ضروری است ، زیرا آنها به طور حتم برای هر ورزشکاری رخ خواهند داد.

از میان سه عامل انگیزه، توانایی شخصی شما، دشواری رقابت، انگیزه تنها عاملی است که شما برآن کنترل دارید.

به طورکلی انگیزه به دودسته بیرونی وذاتی شناخته می‌شود، انگیزه بیرونی به رفتار ورزشی گفته می‌شود که در جهت کسب پاداش خارجی یا جلوگیری از مجازات باشد، اثر کمتری دارد وغیرقابل پیش‌بینی است. انگیزه ذاتی شامل تمایل درونی شخص برای پیشرفت، دستیابی وموفقیت می باشد. ورزشکاران با انگیزه ذاتی به دلایلی مانند: لذت بردن ازورزش، چالش رقابت و  ارتقا مهارت و… در ورزش شرکت می کنند. اگر سطح انگیزه ذاتی خود را افزایش دهید، برای تمرکز در شرایط فعلی بهتر خواهید بود. در طول تمرین تمرکز بیشتری خواهید داشت. هنگام اشتباهات، استرس کمتری را تجربه خواهید کرد، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و از انجام ورزش خود لذت بیشتری خواهید برد.

درادامه روش‌هایی برای تقویت انگیزه ورزشی ذکرشده که به شما کمک می‌کند تا راحت تر ورزش کنید؛

  • بر اهداف بلند مدت خود تمرکز کنید: به خود یادآوری کنید که چرا اینقدر سخت کار می‌کنید. دقیقاً آنچه می‌خواهید به دست آورید تصور کنید و به خود بگویید که تنها راهی که می‌توانید به اهداف خود برسید ادامه کار سخت است. سعی کنید احساس الهام و غرور ایجاد کنید.
  • به برنامه ریزی خود متعهد بمانید: باخود بگویید که می‌خواهید هفته ای سه بار تمرین کنید، درطول هفته به آن نگاهی بیندازید وپس از هرتمرین خودتان را به دریافت هدیه ای دعوت کنید.
  • سعی کنید تا تمرینات ورزشی تان را درشروع روز انجام دهید: ورزش کردن پس از بیدار از شدن درهنگام صبح، شما را ازسطح بالای انرژی درطول روز بهره مند خواهد کرد.

 درانجام ورزش هایتان تنوع را حفظ کنید: موارد چالش برانگیزی همانند پیاده روی درفضای باز، ورزش انلاین بادوستتان و… راامتحان کنید.

  • از موسیقی برای الهام بخشیدن به خودتان استفاده کنید:زمانی را صرف ایجاد لیست پخش موزیک های مورد علاقه تان کنید و این نکته را درنظر داشته باشید که باریتم کدام موزیک تشویق به ورزش کردن خواهید شد.
  • از پادکست ها وکتاب های صوتی مورد علاقه‌ تان بهره ببرید: پادکست های مورد علاقه‌ تان را بارگیری کنید. جذابیت پادکست مورد استفاده می‌تواند در بهبود کیفیت وافزایش زمان تمرین تان موثر باشد.

 

  • تهیه تجهیزات ورزشی مورد نیاز: این می تواند به سادگی تهیه یک بطری آب جدید باشد. اطمینان از داشتن کفش های مناسب برای دستیابی به اهداف تمرینی، کلیدی است. آنچه که موجب انگیزه شماست را تعیین کنید. اگر قصد دارید تا صبح بدویید لباس تمرین خود را از شب قبل آماده کنید، بطری آبتان را پراز آب کنید.
  • درانجام تمرین‌هایتان نظم را رعایت کنید وخودتان را مسئول انجام آن بدانید.
  • همراه ورزشی داشته باشید: هر چقدرهم شما سخت تمرین کنید، اگر کسی شما را تحت فشار قرار دهد بسیار سخت ترکار می‌کنید. بنابراین با همراهانی که هدف وبرنامه تمرینی مشابه با شما را دارند فعالیت کنید.

همچنین آمادگی ذهنی و سبک زندگی کلی از جمله خواب ، رژیم ، کار و روابط برمیزان انگیزه ورزشی شما تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *