دسته بندی نشده

چطور با تغییر فصل سلامت پوست خود را حفظ کنیم؟ رطوبت پوست مهم است

رطوبت پوست چگونه تامین می‌شود؟

میزان آب پوست زنده (درم و اپیدرم) تقریباً ۸۰ درصد است.

لایه خارجی پوست یعنی لایه شاخی از سلول‌های مرده پوستی با مقدار آب کمتر یعنی حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد، ساخته شده است. وقتی میزان آب پوست طبیعی باشد، پوست صاف، نرم، قابل ارتجاع و درخشان به نظر می‌رسد.

در پوست طبیعی، حرکت مداوم آب از لایه‌های عمیق به لایه‌های سطحی پوست برقرار است. در نهایت آب از سطح تبخیر می‌شود؛ اما گاهی اوقات این تعادل به هم می‌ریزد و نیاز به استفاده از یک کرم مرطوب کننده مناسب برای پیشگیری از خشکی پوست و آسیب‌های ناشی از آن می‌باشد.

خشکی پوستچه چیزی باعث خشکی پوست می‌شود؟

خشکی پوست یک عارضه نسبتاً شایع است؛ اغلب مردم گاه‌به‌گاه تا حدی خشکی پوست را تجربه می‌کنند. پوست خشک ممکن است ناشی از علل خارجی یا تغییراتی در توانایی پوست برای حفظ رطوبت باشد.

علل خارجی خشکی پوست

اصلی‌ترین علت خارجی خشکی پوست قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشک و باد می‌باشد. ماندن به مدت طولانی در اتاقی که هوای خشک و سرد با دستگاه تهویه به داخل آن جاری می‌شود نیز، سبب خشکی پوست می‌شود.

شستشوی مکرر پوست

شستشوی مکرر پوست با آب تأثیر خشک‌کننده دارد و باعث پاک شدن لایه چربی محافظ پوست می‌شود خصوصاً که برخی از صابون‌ها هم اثر خشک‌کننده دارند و به این موضوع دامن می‌زنند. بعلاوه شستشوی مکرر پوست باعث می‌شود مقدار آب تبخیر شده در مجموع بیشتر از آبی باشد که روی پوست قرار داشت.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد

بسیاری از مشاغل این ویژگی را دارند که فرد را در معرض موادی قرار می‌دهند که لایه چربی طبیعی را از سطح پوست برمی‌دارد؛ مثلاً مشاغلی که مستلزم تماس مکرر با مواد ضدعفونی‌کننده یا حلال‌های شیمیایی هستند. به همین نحو، برخی درمان‌های طبی مثل درمان‌های آکنه نیز، سبب خشکی پوست می‌شوند.

علل داخلی خشکی پوست

پیری با تغییرات فیزیولوژیکی همراه است که باعث می‌شود پوست توانایی خود را برای حفظ رطوبت از دست بدهد. به علاوه، بیماری‌هایی وجود دارد که در آن‌ها پوست نمی‌تواند آب بدن را به میزان طبیعی حفظ کند و مقادیر قابل توجهی آب از طریق پوست از دست می‌رود. برای مثال این حالت در درماتیت آتوپیک و برخی اختلالات دیگر پوست که ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای هستند، اتفاق می‌افتد.

مراقبت پوستیچند نکته ی مهم:

  • حتی افراد دارای پوست چرب با اینکه نیاز کمتری به استفاده از مرطوب کننده‌ها دارند نیز، نباید استفاده از آن را کاملاً کنار بگذارند.
  • نیاز به استفاده از مرطوب کننده‌ها در مواقع قرار گرفتن در شرایط محیطی و آب و هوای خشک، افزایش می‌یابد.
  • پوست بر اثر افزایش سن تمایل به خشک‌تر شدن می‌یابد. تغییرات آب و هوا یا نقل مکان به محیطی خشک‌تر موجب نیاز به مرطوب کننده می‌شود. تغییرات فصلی مثل فرا رسیدن زمستان ممکن است موجب احساس نیاز به فراورده‌های مرطوب کننده شود.
  • زمان حمام گرفتن کسانی که پوست خشکی دارند باید کوتاه باشد و بیش از یک بار در روز نباشد.
  • نوشیدن ۶ لیوان بزرگ و پر از آب، نیاز بدن را که همان ۵/۱ لیتر در روز است، تأمین می‌ کند.
  • سعی کنید همه روزه فقط ۲ تا ۳ لیوان از نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات، چای و قهوه استفاده نمایید، زیرا این مواد ادرار را زیاد می ‌کنند، در نتیجه باعث دفع آبی می‌شوند که می‌ نوشید

نکات ضروری برای پوست در زمستان

استفاده از کرم مرطوب کننده

حتی افرادی که پوست چرب دارند، بعد از شستشو دادن در حالی که پوست هنوز رطوبت دارد استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوستتان الزامی است.

استفاده از ضد آفتاب حتی در فصل زمستان

افتاب فصل زمستان هم مانند آفتاب تابستان برای پوستتان زیان بار است. بسیاری از افراد در فصل زمستان از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند دیگر نور مستقیم افتاب وجود ندارد و به همین علت دچار مشکلات مختلف پوستی می‌شوند.

مرطوب نگه داشتن هوای اتاق

بسته بودن در و پنجره ها و استفاده از وسیله‌های گرمایشی باعث خشک شدن هوای اتاق می‌شود پس استفاده از یک مرطوب کننده مانند دستگاه بخور گهگاه نیاز است.

نوشیدن مایعات در حد کافی

هرچه مایعات بیشتر بنوشید پوست با طراوت‌تر می‌شود و سموم از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.

از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید

استحمام با آب داغ منجر به از بین رفتن لایه چربی محافظ پوست می‌گردد و پیری زودرس پوست بدن را در پی خواهد داشت و همچنین حرارت بالا احتمال آسیب دیدن فولیکول‌های مو و در نتیجه ریزش مو را افزایش می‌دهد. پس با آب ولرم دوش بگیرید.

 از پوشیدن جوراب یا دستکش مرطوب خودداری کنید

زیرا باعث اسیب‌های پوستی نظیر، خارش، سوزش و ترک پوست می‌شود.

از پوشیدن لباس پشمی یا نایلونی خودداری کنید

زیرا باعث اگزمای پوست می‌شود اگر مایل به استفاده هستید حتما زیر آن از لباس های نخی استفاده شود تا تماس مستقیم با بدن نداشته باشد.

دست هایتان را کمتر بشویید

پوست روی دست شما از همه قسمت‌های بدن نازک‌تر است و غدد چربی کمتری دارد. این بدان معناست که مرطوب نگه داشتن کار مشکلی است و با شستشوی زیاد باعث خارش و ترک و خشکی می‌شود

آبرسانی پوستآبرسانی به پوست چیست و چه فوایدی دارد؟

هیدرودرمی یا آبرسانی به معنای رطوبت رساندن به پوست از طرق مختلف است. با آبرسانی به پوست سلول‌های لایه شاخی پوست به دلیل تورژسانس متورم شده و با افزایش آب میان بافتی، پوست شاداب و سرزنده می‌شود. بنابراین آبرسانی به پوست یکی از مهمترین راه‌های مقابله با خشکی پوست است.

فواید آبرسانی به پوست

مهمترین فایده آبرسانی به پوست افزایش خاصیت الاستیسیته و کشسانی پوست است که باعث از بین رفتن خطوط و چین و چروک‌های ریز پوست می‌شود.همچنین آبرسانی به پوست باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی پوست شده و با افزایش رطوبت مانع ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

آبرسانی به پوست، باعث شفافیت و شادابی آن شده و تیرگی‌های پوست را محو می‌کند. پوست آبدار هیچ وقت دچار خشکی و اگزمای پوستی نمی‌شود. لازم به ذکر است آبرسانی به پوست روند پیری آن را به تعویق انداخته و ظاهر پوست شما را جوان و شاداب می کند.

وقتی که پوست هیدراته و آبدار است به راحتی می‎تواند از طریق تعریق کافی با سموم و آلودگی های محیطی که وارد آن می‌شود مقابله نموده و مواد زائد را از خود دور سازد. یکی دیگر از فواید هیدرودرمی یا آبرسانی به پوست که برای خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است خوابیدن آرایش بر روی پوست است.

آیا می‌دانید بهترین سن آبرسانی پوست چیست؟

کلاژن و الاستین جزو پروتئین‌هایی هستند که مسئولیت کشسانی پوست را به عهده داشته و جوانی و شادابی پوست را تضمین می‌کنند.

متاسفانه با افزایش سن مقدار تولید این پروتئین‌ها در بدن کاهش یافته و منجر به از دست رفتن بافت عضلانی صورت می‌شود. یکی دیگر از فاکتورهای کاهش ساخت کلاژن و الاستین در پوست علاوه بر سن، خشکی و دهیدراته شدن آن است. بنابراین آبرسانی به پوست با شروع کاهش تولید کلاژن و الاستین می‌تواند راه موثری برای حفظ جوانسازی پوست بعد از این دوره باشد.

کاهش کلاژن سازی در پوست، بین افراد مختلف بر اساس فیزیولوژی بدن آنها متفاوت است و در این میان ژنتیک نقش عمده ای دارد. ولی بطور کلی بعد از سن 25 سالگی تولید پروتئین‌های فرم دهنده در بدن، به آهستگی شروع به کاهش می‌کند، و بهترین زمان استفاده از کرم‌های آبرسان و کرم‌های ضد چروک، از همین سن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *