ژنتیک

مفاهیم ساده‌ای که باید درباره ژنتیک ، ژن و دی ان ای(DNA)بدانیم

همه ما ژن‌ های یکسانی داریم

هر شخص حدوداً  20000_25000 ژن دارد. ژن ها از DNA ساخته شده اند.

تفاوت‌های بین مردم به دلیل تفاوت‌های بسیار کم موجود در این ژن‌ ها ایجاد می‌شود.

DNA

بدن ما شامل ۵۰ تریلیون سلول کوچک است .

هر کدام از آن‌ها شامل برنامه‌هایی است که ماهیت ما را تشکیل میدهد.

این برنامه‌ها به صورت کد روی DNA ما وجود دارد.

DNA حالت یک نردبان بلند با شکل پیچ خورده است.

هر پله شامل یک جفت واحد به هم پیوسته است و توسط چهار حرف روی DNA مشخص می‌شود.

این چهار حرف A,T,C,G هستند که همیشه A کنار T و C کنار G می‌آیند.

ساختار DNA از کروموزوم و ژن تشکیل شده است.

DNA بدن ما شامل ۵۰ تریلیون سلول کوچک است و تقریباً هر کدام از آن‌ها شامل یک سری برنامه‌هایی است که ماهیت ما را به وجود می‌آورد. این برنامه‌ها به صورت کد روی DNA ما وجود دارد. DNA حالت یک نردبان بلند با شکل پیچ خورده است که هر پله شامل یک جفت واحد به هم پیوسته است که توسط چهار حرف روی DNA مشخص می‌شود. این چهار حرف A,T,C,G هستند که همیشه A کنار T و C کنار G می‌آیند. ساختار DNA از کروموزوم و ژن تشکیل شده است.

کروموزوم

DNA به شکل کروموزوم منظم می‌شود. به عبارتی دیگر مولکول طویل DNA در سلول‌های ما به صورتی منظم قرار گرفته که کروموزوم نام دارد.

انسان‌ها شامل ۲۳ جفت کروموزوم هستند.

ژن

ژن‌ ها، بخش‌های مختلف DNA هستند. اگر DNA را کتاب آشپزی نظر بگیرید.

در این صورت ژن‌ ها دستور غذاهای داخل این کتاب هستند که چهار حرف A,T,C,G به صورت رمز‌هایی نوشته شده که سلول‌ها با خواندن آن‌ها به نوع عملکرد خودشان پی می‌برند.

آرایش ژنتیکی یک موجود زنده (ترکیب ژن‌های آن)، تعیین‌کنندهٔ مشخصات آن، مانند رنگ چشم‌های یک جانور یا بوی گل یک گیاه است. بیشتر ژن‌ها اطلاعات مربوط به ساخت پروتئین‌ها را دربردارند و معمولاً در توالی واحدهای سازندهٔ مولکول دی‌ان‌ای (نوکلئوتیدها) ذخیره می‌شوند (مانند واگن‌هایی یک قطار که پشت سر هم هستند). ژن‌های برخی ویروس‌ها به صورت آران‌ای(RNA)ذخیره می‌شود. برای اینکه یک ژن بتواند اثر خود را نمایان سازد باید ابتدا به پروتئین ترجمه شود. ترجمه ژن‌ها با واسطه درشت‌مولکول‌های دیگری به نام آران‌ای (RNA) انجام می‌شود. وجود واحد ارثیِ گسسته برای اولین بار توسط گرگور مندل (۱۸۲۲–۱۸۸۴) مطرح شد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ژن ها می توانید مقاله ژن های فصلی را مطالعه کنید.

 

کروموزوم DNA به شکل کروموزوم منظم می‌شود. به عبارتی دیگر مولکول طویل DNA در سلول‌های ما به صورتی منظم قرار گرفته که کروموزوم نام دارد. انسان‌ها شامل ۲۳ جفت کروموزوم هستند. ژن ژن‌ ها، بخش‌های مختلف DNA هستند. اگر DNA را کتاب آشپزی نظر بگیرید در این صورت ژن‌ ها دستور غذاهای داخل این کتاب هستند که چهار حرف A,T,C,G به صورت رمز‌هایی نوشته شده که سلول‌ها با خواندن آن‌ها به نوع عملکرد خودشان پی می‌برند. آرایش ژنتیکی یک موجود زنده (ترکیب ژن‌های آن)، تعیین‌کنندهٔ مشخصات آن، مانند رنگ چشم‌های یک جانور یا بوی گل یک گیاه است. بیشتر ژن‌ها اطلاعات مربوط به ساخت پروتئین‌ها را دربردارند و معمولاً در توالی واحدهای سازندهٔ مولکول دی‌ان‌ای (نوکلئوتیدها) ذخیره می‌شوند (مانند واگن‌هایی یک قطار که پشت سر هم هستند). ژن‌های برخی ویروس‌ها به صورت آران‌ای(RNA)ذخیره می‌شود. برای اینکه یک ژن بتواند اثر خود را نمایان سازد باید ابتدا به پروتئین ترجمه شود. ترجمه ژن‌ها با واسطه درشت‌مولکول‌های دیگری به نام آران‌ای (RNA) انجام می‌شود. وجود واحد ارثیِ گسسته برای اولین بار توسط گرگور مندل (۱۸۲۲–۱۸۸۴) مطرح شد.

پروتئین

سلول‌ها از دستور پخت نوشته شده توسط ژن‌ ها استفاده می‌کنند و غذایی که درست می‌کنند همان پروتئین‌های بدن ما هستند.

در نهایت پروتئین‌ها وظایف بسیار مهمی در سلول‌ها دارند.

SNP

برای ساختن سلول‌های جدید، یک سلول به دو قسمت تقسیم می‌شود.

اما ابتدا DNA (شامل کروموزوم و ژن ) خود را کپی می‌کند تا سلول‌های جدید مجموعه کاملی از دستورالعمل‌های ژنتیکی را در اختیار داشته باشند.

سلول‌ها در طی مراحل کپی کردن مرتکب اشتباه می‌شوند.

این علائم منجر به تغییر در توالی DNA در مکان‌های خاص، به نام یا SNPها (تلفظ snips) می‌شوند.

SNPها می‌توانند با ایجاد اختلاف در دستور‌العمل‌های پروتئین‌هایی که در ژن‌ ها نوشته شده‌اند، تغییرات بیولوژیکی بین افراد ایجاد کنند.

این اختلافات به نوبه خود می‌تواند بر انواع صفات مانند ظاهر، حساسیت به بیماری یا واکنش به داروها، در سلامت یا ظاهر جسمی تأثیر بگذارد.

برای ساختن سلول‌های جدید، یک سلول به دو قسمت تقسیم می‌شود، اما ابتدا DNA (شامل کروموزوم و ژن ) خود را کپی می‌کند تا سلول‌های جدید مجموعه کاملی از دستورالعمل‌های ژنتیکی را در اختیار داشته باشند. سلول‌ها در طی مراحل کپی کردن مرتکب اشتباه می‌شوند. این علائم منجر به تغییر در توالی DNA در مکان‌های خاص، به نام پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی یا SNPها (تلفظ snips) می‌شوند. SNPها می‌توانند با ایجاد اختلاف در دستور‌العمل‌های پروتئین‌هایی که در ژن‌ ها نوشته شده‌اند، تغییرات بیولوژیکی بین افراد ایجاد کنند. این اختلافات به نوبه خود می‌تواند بر انواع صفات مانند ظاهر، حساسیت به بیماری یا واکنش به داروها، در سلامت یا ظاهر جسمی تأثیر بگذارد.

Related Posts

4 thoughts on “مفاهیم ساده‌ای که باید درباره ژنتیک ، ژن و دی ان ای(DNA)بدانیم

  1. محمد علی گفت:

    مختصر و مفید. ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *