پوست و مو

آبلیمو قاتل پوست یا درمانگر؟

در بسیاری از منابع لیمو به عنوان روش خانگی و ساده برای روشن شدن پوست و برطرف‌سازی لک شناخته می‌شود. اما آیا واقعا استفاده از لیمو روش مناسبی برای مراقبت پوست و وروشن‌سازی آن است؟ پیش از هرچیز باید توجه داشت که آبلیمو در بعضی از افراد دارای اثر مثبت و در عده‌ای دیگر بدترین عوارض را به دنبال دارد. بااین حال اسید سیتریک درون آبلیمو به عنوان روشن کننده‌ی موثر پوست شناخته می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ابتدا روی قسمتی از پوست دست‌تان مقدار کمی از آبلیموی غلیظ را بمالید تا میزان واکنش پوست‌تان را بسنجید. در ادامه به سوالات رایج در ارتباط با مصرف آبلیمو وسایر سوالات مربوط به مراقبت‌های پوستی پاسخ خواهیم داد، باما همراه باشید.

ما در گزارش پوست وزیباییLifeAndMe با ارائه‌ی گزارش‌های شخصی‌سازی شده مربوط به مولفه‌های پوستی، به ارائه ی توصیه های پوستی مطابق با وضعیت ژنتیکی‌تان خواهیم پرداخت.

فواید مصرف آبلیمو

آبلیمو در کنار عوارض دارای فوایدی نظیر روشن‌سازی پوست می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم که آبلیمو را با گلاب و یا آب معمولی رقیق کنید و به صورت خود بمالید.

_کاهش لکه‌های پوستی

آبلیمو به علت وجود ویتامین C، لکه‌های پوستی و یا ملاسما را کاهش می‌دهد. ترکیب آبلیمو، خیار و آلوئه ورا ترکیب موثری برای کاهش لکه‌های پوستی است.

_قاتل چربی اضافی پوست

لیمو به علت وجود اسید سیتریک، توانایی منحصر به فردی در از بین بردن چربی‌های اضافی پوست شما دارد.

_لیمو برای شوره سر

۵-۱۰ قطره آب لیمو تازه را در ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل ترکیب کنید. در پایان این ترکیب را به کف سر بمالید و ماساز دهید و سپس بشویید.

_جوانسازی پوست

وجود اسید سیتریک و ویتامین C در آبلیمو علاوه بر کاهش لکه‌های پوستی، در جوانسازی پوست نیز موثر است.

سایر فواید غیر پوستی

  • هضم آسان

شاید شما هم تجربه کرده باشید که پس از مصرف لیمو ترش ریال، به میزان زیادی بزاق در دهان شما ترشح خواهد شد، افزایش ترشح بزاق در دهان سبب بهبود عملکرد گوارشی در شما خواهد شد.

  • پاکسازی کبد

اسید سیتریک موجد در لیمو ترش، مایع صفرا در بدن را افزایش داده و درنتیجه سبب پاکسازی کبد خواهد شد.

عوارض ناشی از مصرف آبلیمو شامل چه مواردی است؟

سوزش پوست

یکی از شایع‌ترین عوارض ناشی ارز مصرف آبلیمو سوزش پوست است. در کنار سوزش پوست ممکن است شاهد نشانه‌هایی نظیر قرمزی و خشک شدن بیش از حد پوست باشید. این نشانه درافرادی که دارای پوست حساسی هستند شدید‌تر مشاهده می‌شود.

فیتوفوتودرماتیت

در بعضی از افراد استفاده از آبلیمو منجر به فیتوفوتودرماتیت خواهد شد. فیتوفوتو درماتیت نوعی از حساسیت است که اغلب همراه با تورم، تاول، قرمزی و التهاب دیده می‌شود.

تشدید نشانه‌های آفتاب سوختگی

تحت هیچ شرایطی پیش از قرارگیری در معرض تابش نور آفتاب، آبلیمو به پوست صورت‌تان نمالید. درغیر این صورت شاهد علائم شدید‌تری از آفتاب سوختگی خواهید بود.

مفیدترین ماسک‌های آبلیمو

ماسک آبلیمو و عسل

  • عسل طبیعی ۲قاشق غذاخوری
  • آب لیموی تازه ۱قاشق غذاخوری
  • دارچین ۱قاشق چای‌خوری
  • مدت زمان استفاده: ۱۰ دقیقه

ماسک آبلیمو وماست

  • ماست ۱قاشق غذاخوری
  • آبلیموترش ۱قاشق غذاخوری
  • مدت زمان استفاده: ۱۰ دقیقه

 

ماسک آبلیمو وسفیده تخم مرغ

  • سفیده تخم مرغ ۱عدد
  • آبلیمو نصف قاشق چای‌خوری
  • مدت زمان استفاده: ۱۰دقیقه

آیا آب لیمو برای پوست من بی‌خطر است؟

پیش از انجام هرکاری، مقداری از آب لیموی غلیظ را روی قسمتی از دست خود بمالید. اگر بعد از گذشت چند ساعات واکنش خاصی مشاهده نکردید، استفاده از آن به مقدار کم برای شما بی‌خطر است.

آیا محصولات پوستی حاوی آب لیمو بی‌خطر هستند؟

بسیاری از محصولات پوستی بی‌خطرند، زیرا از آبلیمو ی تصفیه شده استفاده می‌کنند. اما ممکن است آبلیمو ی طبیعی باعث بروز حساسیت درشما شود.
آب لیموی درون لوسیون‌ها و کرم‌ها روی پوست شما بی‌خطر است و احتمالاً باعث تحریک نمی‌شود. محصولات حاوی اسید سیتریک می‌توانند به محو شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند.

سخن آخر

لیمو وآبلیمو دارای خواص بیشماری نظیر پاکسازی کبد، کاهش وزن، بهبود فرایند هضم، درمان شوره سر است، همچنین با دارا بودن ویتامین C واسیدسیتریک تاثیرات مثبتی بر پوست هم خواهد داشت. اما نکته قابل توجه آن است که آبلیمو همانند تمام مواد مصرفی دیگر در کنار فواید، مضراتی نیز دارد، در نتیجه باید در نظر داشت که مصرف آن به طور قطعی برای همه مفید نیست و برای عده‌ای از افراد مضراتی که به آن اشاره کردیم را خواهد داشت. بنابراین پیش از مصرف حتما فرایند حساسیت‌سنجی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *