دسته بندی نشده

آیا من و خواهرم نباید نتایج نسبی مشابهی برای DNA خود داشته باشیم؟ در حالی که پدر و مادر یکسانی داریم!

به نظر می رسد خواهران و برادران باید از نژاد نسبی یکسانی برخوردار باشند. از این گذشته ، هر دو نیمی از DNA خود را از مادر و نیمی از پدر را دریافت کردند. اما به دلیل نحوه انتقال DNA ، این امکان برای دو خواهر و برادر وجود دارد که تفاوت زیادی در نسب در سطح DNA داشته باشند. بنابراین بله ، قطعاً برای دو خواهر و برادر ممکن است نتایج آزمایشی کاملاً متفاوت از آزمایش DNA حاصل شود. حتی وقتی پدر و مادر یکسانی دارند.

DNA مانند دسته مهره های رنگی است. DNA در یک بلوک از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی شود. هر کودکی 50٪ DNA مادر و 50٪ DNA پدر یکسان ندارد. (مگر اینکه آنها دوقلوهای یکسان باشند).

یکی از راه های تفکر در این مورد ، تصور DNA به عنوان دسته ای از مهره های رنگی است. از آنجا که ما در اینجا به اصل و نسب علاقه مند هستیم ، خواهیم گفت که رنگ های مختلف به معنای اجداد مختلف است. تصور کنید یک مرد از ژاپن با زنی از اروپا ازدواج می کند. DNA او 100٪ اروپایی و 100٪ آسیایی است. بگذارید بگوییم دانه های اروپایی قرمز و دانه های آسیایی آبی هستند.

این شکل ممکن است به شرح زیر باشد:

وقتی این دو پدر و مادر صاحب فرزند شوند ، آن کودک  به طور تصادفی نیمی از مهره های مادر و نیمی از مهره های پدر را بدست می آورد. کودک ممکن است به این شکل باشد:

این کودک 50٪ اروپایی و 50٪ آسیایی است. در اینجا خواهر و برادر این کودک را  به این صورت در نظر میگیریم:

در این حالت می بینید که هر کودک در واقع همان نژاد مشترک است حتی اگر از هر یک از والدین DNA متفاوت داشته باشد. هر کدام 50٪ اروپایی و 50٪ آسیایی هستند.

اگر پدر و مادر 100٪ از نژاد یکسانی باشند این نتیجه حاصل می شود. اگر والدین خیلی قرمز و آبی نباشند داستان متفاوتی خواهیم داشت.

کلی رنگ، کلی احتمال

بیایید اکنون چند موقعیت پیچیده تر را تصور کنیم. ابتدا تعدادی مهره سبز از جنوب صحرای آفریقا اضافه خواهیم کرد. این والدین را تصور کنید:

تفاوت اینجا در این است که مادر کمی از نژاد آفریقایی در شجره نامه خود دارد. که این حالت  در واقع  در ایالات متحده بسیار رایج است. باقی رنگ ها هم به همان صورت قبل است. قرمز اروپایی است ، آبی آسیایی است. تصور کنید این اولین فرزند آنها است:

همانطور که می بینید ، به طور تصادفی این کودک دانه های سبز پیدا نکرد. آزمایش DNA می گوید که کودک 0٪ DNA آفریقایی دارد.

حال تصور کنید که فرزند دوم آن ها این حالت را به ارث ببرد:

همانطور که می بینید ، به طور تصادفی فرزند دوم هر دو مهره سبز را از مادر به ارث برده است. در آزمایش DNA نسب ، کودک 1، 0٪ آفریقایی است در حالی که کودک 2 حدود 4٪. حتی اگر پدر و مادرشان یکسان باشد.همه اینها مربوط به این است که شما به طور اتفاقی DNA را از هر والد دریافت می کنید. ممکن است این حالت اتفاق افتد که هر کودک هر کدام یک مهره سبز داشته باشد اما لزوما هم نباید اینگونه باشد.اکنون آزمایشات جدیدتری را تصور کنید که تقسیم بندی های اروپایی ، آسیایی ، جزیره ای اقیانوس آرام ، آفریقایی ، بومی آمریکا و غیره را به بسیاری از زیر مجموعه ها تقسیم می کنند. حالا حتی مادران اولیه ی تماما قرمز نیز همه به رنگهای مختلفی در می آیند. و این رنگ ها می تواند به صورت متفاوتی منتقل شوند و منجر به درصد های مختلفی شوند. ممکن است مادری 23٪ اروپای شمالی ، 46٪ اروپای شرقی و 31٪ اروپای جنوبی باشد. و اینها را می توان حتی بیشتر تقسیم بندی کرد. مثلا شاید حالت اروپای شمالی در واقع 15٪ انگلیسی ، 5٪ اسکاندیناویایی و 3٪ آلمانی / فرانسوی باشد.

در این حالت آن مادر می تواند به این شکل باشد:

اکنون او از شوهر ژاپنی خود صاحب فرزند شده است. در اینجا شکل DNA کودکان به این شکل است:

حالا بسیار گیج کننده شده است! به طور تصادفی ، کودک 1 هیچ DNA انگلیس ، فرانسوی / آلمانی یا اسکاندیناوی ندارد، در حالی که کودک 2 دارد. حتی با همان والدین! اکنون DNA جنوب و شرق اروپا را به زیر گروه هایی تقسیم کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. سپس شروع به تقسیم بیشتر DNA پدر کنید تا موارد بیشتری را به این ترکیب اضافه کنید. همه این کارها را انجام دهید و خواهید دید که در واقع خواهران و برادران چگونه با نتایج متفاوتی در گزارشات ژنتیکی خود رو به رو می‌شوند.

 مدل مهره و رشته

البته ، DNA واقعی مهره نیست. اما شما می توانید آن را به نوعی مانند مهره های روی یک رشته تصور کنید. هر رشته  یک کروموزوم است ، یک طناب طولانی از DNA های متصل به هم.افراد به طور نرمال 23 جفت کروموزوم دارند. که هر جفت آن ،یکی از مادر و دیگری از پدر به ما منتقل می شود .قبل از اینکه مادر کروموزوم خود را به فرزندش منتقل کند ، دو کروموزوم او در  مقداری DNA را باهم مبادله می کنند. چیزی مثل این:

رشته بالا یک کروموزوم و رشته پایین یک کروموزوم دیگر است. از طریق ترکیب بندی مجدد (فلش آبی) ، سه مهره زرد در انتهای کروموزوم بالا با سه مهره قرمز در کروموزوم پایین عوض می شوند. سپس یکی از این کروموزوم های جدید به کودک منتقل می شود.این فرآیند با هر جفت کروموزوم اتفاق می افتد. و در ترکیبات جدید با هر تخمک (یا اسپرم برای پدر) اتفاق می افتد. تعداد حالت های بی نهایتی برای ترکیب بندی مجدد امکان پذیر است! به همین دلیل است که دو خواهر و برادر  با پدر و مادر یکسان،می توانند با گزارشات ژنتیکی اجدادی مختلفی مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *