پوست و مو, دسته بندی نشده

چگونه از شر چربی اضافه پوست صورت رها شویم؟!

چربی‌های اضافه می‌توانند به پوست شما ظاهر چرب و ناخوشایندی بدهند. این چربی ها در طول روز و به مرور نمایان می‌شوند. چربی‌های اضافه پوست صورت معمولا نواحی T صورت (شامل پیشانی و بینی)، نواحی اطراف بینی و حتی چانه شما را هدف قرار می‌دهند.

در واقع دلیل این است که وقتی غدد سباسه (غدد چربی پوست) در پوست شروع به تولید  چربی می کنند، روغن اضافی روی لایه بیرونی پوست تجمع می یابد.

تجمع چربی اضافی منجر به منافذ بزرگ و ظاهر براق روی پوست می شود. همچنین، این ممکن است منجر به  جوش‌های سرسفید، جوش های سرسیاه ، جوش های کور ، مشکلات آکنه و سایر تحریکات پوستی شود. زیرا غدد چربی، روغن غلیظ بیشتر از حد معمول در صورت شما تولید می‌کند و منافذ شما را با روغن اضافی مسدود می کنند.

علل پوست چرب

ژنتیک، انتخاب رژیم غذایی یا استرس بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد پوست چرب شود. پوست چرب همچنین می‌تواند به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن ایجاد شود. به خصوص، افراد در دوران بلوغ و خانم‌ها در دوره‌های قاعدگی ، بارداری یا یائسگی و در حالی که قرص های ضد بارداری مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد پوست چرب هستند.

عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث تشدید پوست‌های چرب می‌شوند مانند فعالیت روزانه و محیط های گرم. به خصوص در هنگام تابستان، مقابله با پوست چرب بسیار دشوار است.

 

چگونه از شر چربی اضافه پوست خلاص شویم

کنترل چربی پوست می تواند دشوار باشد. با این حال ، برای خلاص شدن از شر چربی اضافه پوست راه‌های زیادی وجود دارد. نیازی به استفاده از محصولات مراقبت از پوست گران قیمت و شیمیایی ندارید. داروهای خانگی ساده می‌توانند اندازه محصولات گران قیمت برای مراقبت از پوست موثر باشند.

در ادامه چند راهکار ساده، آسان و تاثیرگذار برای چربی پوست به شما ارائه می‎دهیم. شما می‌توانید از این راهکارها برای کم کردن چربی پوست و  پاک کردن چربی اضافه صورت استفاده کنید و صورت شادابی را برای خود به ارمغان آورید.

 

سرکه سیب

1. سرکه سیب

خواص ضد باکتریایی سرکه سیب ، آن را به عنوان یک داروی مؤثر برای آکنه تبدیل می‌کند که در اثر ترکیبی از پوست چرب و باکتری‌ها ایجاد می‌شود. به علاوه، حاوی مقدار زیادی اسید آلفا هیدروکسی (AHA) است که به تقویت و مرطوب شدن پوست چرب کمک می کند.

 

  • با رقیق کردن یک چهارم فنجان سرکه سیب با سه چهارم فنجان آب تمیز می‌توانید یک تونر خانگی تهیه کنید. با استفاده از پد پنبه ای این تونر را روی پوست خود بمالید. سپس حداقل 10 دقیقه آن را روی صورت خود بگذارید. در آخر آن را با آب خنک بشویید. برای بهترین نتیجه در هفته چندین بار از این روش درمانی استفاده کنید.

نکته: اگر سرکه سیب ندارید می‌توانید به جای سرکه سیب از سرکه سفید نیز استفاده کنید.

آب لیمو

2. آب لیمو

آب لیمو مانند  سفت کننده عمل می‌کند زیرا منبع خوبی از اسید سیتریک است. به علاوه، دارای خاصیت ضد عفونی کننده‌ای است که می‌تواند پوست شما را سفید کند و  pH پوست را  به تعادل برساند.

 

  • یک قاشق چای‌خوری آب لیمو تازه را به نصف قاشق چای خوری آب تمیز اضافه کنید. سپس این محلول را با استفاده از یک پنبه روی صورت خود بمالید. آن را به مدت 10-15 دقیقه نگه دارید و سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. آب لیمو می‌تواند پوست شما را خشک کند. به همین دلیل بهتر است بعد از آن مقداری مرطوب کننده بدون روغن بمالید. شما می توانید روزانه یک بار این راه حل را دنبال کنید.

 

سفیده تخم مرغ

3. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که می‌تواند پوست چرب را به طور موثری خشک کند.

 

  • فقط یک عدد تخم مرغ را به سرعت هم بزنید و آن را روی صورت خود بمالید. سپس بگذارید به خوبی خشک شود و آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.
  • یک روش دیگر برای استفاده از سفیده تخم مرغ، به هم زدن یک عدد سفیده تخم مرغ و اضافه کردن آب یک نصف لیمو است. سپس آنها را خوب هم بزنید و محلول را روی صورت خود پخش کنید. حداقل ده دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید. این روش، پوست شما را محکم تر کرده و روغن اضافی را از صورت شما خارج می‌کند.

عسل

4. عسل

عسل می تواند به محدود کردن تولید چربی اضافی روی پوست کمک کند. همچنین باعث پاک شدن منافذ و حتی کاهش چین و چروک می‌شود. عسل دارای خواص مرطوب کننده‌ای است که پوست شما را تغذیه کرده و صورت شما را مرطوب می‌کند بدون اینکه آن را چرب کند. به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده یک داروی طبیعی بسیار مفید برای پوست مستعد آکنه است.

 

  • یک لایه نازک عسل را روی صورت خود بمالید و حداقل 15 دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب خنک بشویید. این روش درمانی را دوبار در روز استفاده کنید.

در روش دیگر، مقداری بادام زمینی را با عسل مخلوط کنید تا حالت خمیری شود. سپس ، خمیر را به آرامی روی صورت خود مالش دهید. صورت خود را با آب خنک بشویید. شما می‌توانید هفته ای یک بار از این روش درمانی استفاده کنید.

آلوئه ورا

5. آلوئه ورا

خواص ضد میکروبی آلوئه ورا  آن را برای درمان پوست‌های چرب که مستعد آکنه هستند ایده آل می‌کند. علاوه بر این، آلوئه ورا می‌تواند روغن اضافی را از لایه بالای پوست شما جذب کند.

  • فقط یک برگ آلوئه ورا را نصف کنید و ژل تازه را استخراج کنید. سپس ژل را روی صورت خود پخش کنید. بگذارید خشک شود و بعد صورت خود را با آب خنک بشویید. می‌توانید این کار را 2-3 بار در روز انجام دهید.

گوجه فرنگی

6. گوجه فرنگی

خنک کنندگی، شفاف سازی و خاصیت سفت کنندگی گوجه فرنگی‌ها آنها را به عنوان یک درمان عالی برای صورت‌های چرب تبدیل می‌کند. اسیدهای طبیعی موجود در گوجه فرنگی به خلاص شدن از شر چربی اضافه پوست کمک می‌کند. بعلاوه، گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین ث برای پوست‌های مستعد آکنه بسیار مفید است.

 

  • فقط یک گوجه فرنگی را نصف کرده و صورت خود را با آن ماساژ دهید. به مدت 10-15 دقیقه روی پوست خود بگذارید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید، آن را خشک کنید و بعد از آن از مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید با مخلوط کردن سه قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی و یک قاشق غذاخوری عسل در کنار یکدیگر یک ماسک صورت تهیه کنید.

ماست

7. ماست

اسید لاکتیک موجود در ماست به آرامی صورت شما را لایه برداری می‌کند و چربی اضافی را از صورت شما جذب می کند.

  • یک قاشق غذاخوری ماست ساده را روی صورت خود پخش کنید و حداقل 15 دقیقه صبرکنید. سپس آن را با آب خنک بشویید. روزانه یک بار این درمان را تکرار کنید.

8. خیار

خیار به دلیل خنکی ، خاصیت سفت کنندگی و تسکین دهندگی، برای خلاص شدن از شر چربی پوست بسیار مفید است. به علاوه، سرشار از ویتامین و مواد معدنی (از جمله ویتامین های A و E ، منیزیم و پتاسیم) است که خیار را برای پوست‌های چرب بسیار مفید می‌کند.

 

  • کافی است یک خیار ارگانیک تازه را به برش‌های ضخیم تقسیم کرده و صورت خود را با آنها کاملاً ماساژ دهید. آن را شب روی صورت خود بگذارید و صبح صورت خود را با آب خنک بشویید. می‌توانید این کار را هر روز قبل از خواب انجام دهید.

 

سیب

9. سیب

سیب مانند یک ماده ضد عفونی کننده عالی عمل می‌کند و همچنین خاصیت ضد عفونی کننده، سفت کننده و آرامش بخش دارد. این خواص باعث می‌شود سیب ها یک درمان خانگی عالی برای پوست های چرب باشند. بعلاوه ، اسید مالیک موجود در سیب به لخته شدن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و چربی اضافی را از لایه بیرونی پوست جذب می‌کند.

 

  • نصف سیب را رنده کرده و ذرات سیب را روی صورت خود قرار دهید. آنها را حداقل 15 دقیقه روی صورت خود بگذارید و سپس صورت خود را با آب خنک بشویید.
  • همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری سیب رنده شده، ماست و آب لیمو را مخلوط کنید تا خمیر یک‌دست شود. سپس آن را روی تمام صورت خود پخش کرده و به مدت 15 دقیقه روی صورت خود بگذارید. در آخر ، صورت خود را با آب خنک بشویید.

شیر

10. شیر

شیر یک پاک کننده عالی بدون روغن است که می‌تواند صورت چرب شما را نرم و الاستیک کند. به علاوه ، شیر حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی است که به آرامی پوست شما را لایه برداری می‌کند و همچنین به حفظ تعادل pH طبیعی پوست کمک می‌کند.

 

  • 2-3 قطره روغن چوب صندل یا روغن اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید. سپس با استفاده از پد پنبه ای این محلول را روی صورت خود بمالید. به آرامی صورت خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید تا گردش خون افزایش یابد و سپس به خواب بروید. صبح صورت خود را با آب سرد بشویید. شما می‌توانید این درمان را روزانه انجام دهید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر همچنان با پوست چرب خود مشکل دارید، ممکن است متخصص پوست بتواند وضعیت شما را به درستی ارزیابی کند و دارو یا فرآورده‌های مراقبت از پوست را برای کمک به شما توصیه کند.

همچنین می‌توانید در مورد درمان‌های هورمونی سوال کنید زیرا بسیاری از خانم‌ها ممکن است از تولید چربی اضافی ناشی از عدم تعادل هورمونی رنج ببرند. در برخی موارد، مصرف قرص ضدبارداری خوراکی می‌تواند تولید اضافی چربی را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *